lördag 8 december 2012

Renskötare och jägare, dra åt helvete!

Jag skriver den här bloggen på de jag älskars vägnar, rovdjuren, som jagas utan skoning.
Det finns en romantiskt bild av Samerna, det finns också en romantisk bild bland jägarna om sig själva.  Detta handlar inte om Samer som folk utan om den näring som bedrivs av delar av deras befolkning, renskötseln. Jägarna faller inte inom någon etnisk grupp, utan är hobbyutövare.
Ha inga illusioner om renskötseln, den har en väldigt låg tröskel när det gäller tolerans mot rovdjur. Vargen är helt enkelt inte tillåten (officiellt är den det men inte när det kommer till praktiken), lo och järv klarar sig i renbetesområdet med nöd och näppe för att de är så pass svårjagade. Björnen finns en viss tolerans emot på grund av att den inte jagar så ofta. Till och med örnar skjuts eller jagas med gift och fällor.
När man har hört renskötare säga,
– Det ska bara finnas tre djur i fjällen: ripa, ren och röding, de tre r:n .
Då skrattar man mest åt att folk tar dem för ett harmoniskt naturfolk.
Var gick det fel? De lärda må tvista!
Samerna har i långa tider bedrivit handel med skin och bytesdjur så det har alltid funnits en viss konkurrans med rovdjuren men så länge de levde i naturen och med den tror jag inte hatet fanns. När staten sa att de äger alla renar som lever och att de ska betala skatt med dem då införde man ett värde på renarna som inte funnits förr i rent kapital. Girighet födde hatet!
Hatar jag Samer? Nej, min släkt har Samiskt blod. Det är en liten del av Samerna som faktiskt är renskötare, dock är det många som inte har renar som delar synen på rovdjur. Nu finns det inte en enhetlig syn men det finns en väldigt stor intolerans mot rovdjuren. Jag känner renskötare och vet hur de ser på saken, död varg är bra varg.
Det gnälls mycket på Samerna på ggrund av bidrag som de får, och ja de får en hel del. Det skiter jag i. Har vi råd att betala för över en miljon invandrade personer så har vi råd att betala för 20 000 urinvånare. Fan ge Samerna mer pengar, ge dem så mycket att de accepterar rovdjuren. Men tar man med ena handen och skjuter med den andra, dra då in alla former av bidrag till gällande Sameby.
Nu finns inga ekonomiska straff för att bryta mot lagarna i detta bara personliga jaktbrottsstraff. Det är ingen risk för näringen i sig att skjuta bort rovdjur man fått betalt för att ha på sina marker.
Så min mening är, att så länge det är så. Dra åt helvete renägare!
Jägare
Jag kände en gång en RIKTIG jägare. I unga år jobbade han i skogen tills han hade råd att köpa sig ett hus i byn och sedan jobbade han inte en dag till i sitt liv. Han tjuvkopplade sin el, han brände lite hembränt för extra pengar och hade alltid kött i frysen. Många renar och älgar föll för hans gevär som han nästan alltid bar med sig ut i skogen.
Aldrig att han hade tänkt en tanke på att skjuta ett djur för att det jagade ett djur som han ville fälla. Den fria jägaren kontra den ägande renskötaren/boskapsbonden.
Har då alla jägare denna inställning? Nej, eller kanske jo, alla riktiga jägare?!
De som hatar är i princip ett gäng hobbyjägare, de svälter inte ihjäl om de inte fäller en älg. De har ingen större inkomst knuten till jakt. Men de anser att de äger rätten till att bruka skogens djur som de vill och allt som är ett hot mot det ska bort.
Det är vargen som hatas bland Sveriges ”jägare”, en stor anledning är att vargar ibland dödar jakthundar som kommer in på deras revir. Tragiskt ja. Men en risk man får ta om man vill bedriva jakt. Ska surfare kräva att havets alla hajar ska utrotas för att deras hobby ska vara säker att utföra? Nä men det är i princip det som jägarna kräver för utföra sin, HOBBY!

Bilar, vådaskott, med mera tar betydligt fler än vad vargarna gör. Dessutom finns det hundratusentals hundar kontra cirka trehundra vargar!
I Dalarna där jag bor (större delen av min tid) så finns en väldig intolerans mot vargarna och också en utbredd tjuvjakt på dem. SGT är ett begrepp här, skjut gräv tig.
Får mig att koka, får mig att HATA (också)… vill ta lagen i egna händer … slå något hårt i huvudet på någon ute i skogen, snitta upp en hälsena, bränna ner ett hus …
Men jag börjar med att skriva en blogg, dra åt helvete djävla låtsas ”jägare”.
Jimmy Norman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar